Brev från Servian

tisdag 24 april 2018

ny renovering på gång...



Som en del av er redan vet (ni som följer med på min Instagramså har jag och monsieur Kloo nu tagit tag i ännu ett renoveringsobjekt.


Efter snart 8 år i vår mysiga by Servian är det dags för något nytt. Vår yngsta går ut gymnasiet i vår och har redan kommit in på en skola i Paris, vår äldsta flyttar vidare från London till Madrid...

Så det är dags för oss också att göra något nytt: vi flyttar in till staden Béziers, i de gamla kvarteren mitt i stan ska vi slå oss ner. Som vanligt är det inte något litet projekt vi tar oss an, utan en helrenovering...


Ett av de första rummen vi tog tag i var detta, med orange vägg, mörkblå fönster och "Paris/New York-tapet". 
Jag får rysningar när jag ser det nu :)

Här tänkte vi ha ett lugnt rum med stor bokhylla och tv/film-soffa. Tak, fönster och väggar är målade och golvet lagat och lackat. Snart bär vi in den stora bokhyllan också och sätter upp tavlorna...


Vi blandar egen kaseinfärg med fettfri kvarg, kalk och pigment och stryker hela väggarna med pensel för att få en levande yta. Här är det lite smutsrosa...


I flera rum har vi bara målat över väggfärgen med vitt för att få lugn och ro att tänka ut hur vi vill ha det.


"Salongen" i smutsgult är ett minne blott... och de fina stuckaturerna kommer mer till sin rätt. Nu väntar takspackling här , och att laga det fina parkettgolvet.


Ett annat golv som jag kämpar med är detta originalgolv i sovrummet. Där hade de lagt på fusk-trägolv och det värsta av allt, ett tjockt lager golvspackel. Det tar på krafterna att ta bort det! en timme om dagen, så är det kanske klart i sommar...


Snart får vi dit Internet så att jag kan börja jobba i mitt nya kontor.  
Fortsättning följer! 






2 kommentarer:

  1. Så vackert det verkar bli! Klokt drag att flytta in till sta'n nu när ni bara är två.

    SvaraRadera

Hej du som läser mina "brev"Roligt om du också skriver en rad!